anmeldelse

Filmkraft 2011

Log ind

Nyeste kommentarer

November in 9000

Hello. that was perfect . Thank you from your site

07/09/2017 - 13:51
Anonym skrev om

Magtfuld "Richard III"

sfafsafsa

22/08/2017 - 09:02
AGeameTug skrev om

Magtfuld "Richard III"

bonjour, alors en premier lieu j’aimerais savoir a manière dont tomber enceinte au plus vite.. J’ai fréquemment des rapport mais je tombe pas enceinte.. Donc sa m’inquiète un peu quand même !

10/07/2017 - 01:02
Anonym skrev om

Magtfuld "Richard III"

j33

14/04/2017 - 08:30
Anonym skrev om

Magtfuld "Richard III"

14/04/2017 - 08:27
Skrevet:

Mon 9. May kl. 18:44

Genre:

Aalborgs første filmfestival, Filmkraft, løb af stablen for første gang denne lørdag og det var en ganske vellykket debut. Når man tager alle de gode film der var til Riberprisen i betragtning, så synes jeg at det var på tide at der blev skabt en platform hvor unge filmskabere kan få mulighed for at fremvise deres værker. For at lave en god film, så kræves der meget af menneskerne bag, for det er en proces der drives frem af din egen kreativitet. Det handler ikke om at have de sejeste rekvisitter og lokationer, men om at kunne formidle sit budskab gennem en god historie, gerne på en original måde. Der kræves et helt særligt talent for at kunne skabe en film der når ud til sit publikum, så jeg var spændt på at se hvad festivalen havde at byde på.

Der er udvalgt 50 amatørproducerede film, der er inddelt efter genrerne komedie, kærlighed, action/gys, poesi, drama og dokumentar. De blev vist i løbet af dagen i Biffens 3 sale, men man må dog tage en beslutning om hvilke genrer man gerne vil se og hvilke man vil undvære, for de eneste film der bliver vist flere gange i løbet af dagen er de 10 film der er med i konkurrencen om 50.000 kr. til realiseringen af en ny kortfilm. Du kan læse mere om kræfterne bag Filmkraft i interviewet ”Film skal i den grad ses i biografen” her på siden, hvor Mathies Brinkmann Jespersen har sat sig ned med Mads Bang Pedersen fra Brandstate for at snakke om ideen bag filmfestivalen. Dette giver de mest talentfulde filmskabere mulighed for at have mere frihed til at skabe deres næste film, som vi forhåbentligt får lov til at se til næste års festival.

Den første nominerede film hedder ”Engle” og er inspireret af Naja Marie Aidts ”Tre dage i Prag”, hvor man ser fragmenter af to elskende sammen, mens de opholder sig på et værelse. Det problematiske ved denne film, er at jeg først efter at have læst digtet egentligt forstår filmen. Det er dog et godt forsøg på en filmatisering af digtet, for de har påtaget sig en stor opgave og de har formidlet nogle af de samme følelser. Jeg synes bare ikke helt den er der desværre, fordi digtet giver karaktererne meget mere bevæggrund, hvor man i filmen ikke rigtig knytter sig til dem. Man søger efter en handling der ikke er der, fordi et digt er meget afhængig af de tanker og billeder man danner sig ud fra ordene, men da man her bliver givet billederne uden ordene, så har jeg svært ved at finde den røde tråd.

Filmen ”Flugt” handler om en ung mand der hænges, fordi han har forelsket sig i den forkerte pige. Det lykkes ham dog at flygte, men kun for at historien skal tage en ubehagelig drejning til sidst. Historien bag denne film er gennemtænkt og jeg kunne faktisk ikke regne slutningen ud, hvilket jeg faktisk ofte kan. Dernæst blev filmen ”Unknown Pleasures” vist og hold da op! Handlingen udspiller sig i Danmark år 2029, hvor ministeriet for censur har ulovliggjort musik og der derfor er opstået hemmelige undergrundsklubber hvor unge mødes for at høre musik. Her mødes Maria og Adam, som hurtigt bliver tiltrukket af hinanden og han erfarer at Maria har ledt efter pladen Unknown Pleasures i snart 7 år. Dette bliver starten på en farlig leg med loven, som får konsekvenser for alle involverede. Det er en rigtig god historie der diskuterer problematikken i en censurering af samfundet og de mulige konsekvenser af at nægte folk adgang til kreative udtryksformer. Skuespillet er helt eminent og historien er flot fortalt gennem en god billedsammensætning der nærmest er professionel.

Her fik jeg et gensyn med en film som jeg tidligere på året oplevede til Riberprisen, ”Stille Uro”, der handler om en pige der er deprimeret og glemmer at leve livet. Dette er en flot film der gennem billeder illustrerer den indre uro der rumsterer indeni den ensomme pige og den var da også nomineret til Riberprisen/bedste film tidligere i år. Herefter fik jeg fornøjelsen af en type kortfilm som jeg slet ikke havde forventet at se, en film der omhandlede freediving. Kortfilmen ”Weightless” er optaget i havet ud for Egyptens kyst, hvor en mand dykker ned på bunden af havet og her flyder rundt i vægtløsheden. Denne film må have haft en virkelig vellavet drejebog, da det hele er filmet på kun et enkelt åndedræt og alligevel formår dykkerens bevægelser at være godt koreograferet til musikken der akkompagnere billederne. Kameravinklerne er også meget imponerende når man tager dette i betragtning. Denne film behøver ikke nogen handling udover det jeg allerede har beskrevet, da billederne er utroligt flotte og publikum kan sagtens leve sig ind i vægtløsheden.

Den næste film, ”Brainstorm”, var faktisk ret skuffende, da jeg synes den manglede et budskab. Den handler om en gruppe drenge der laver en brainstorm for at få ideen til en film og den består så af en masse klip af forsøg på at realisere deres forskellige ideer. Den har et strejf af metafiktion, da det er en film der selv er bevidst om at det er en film, men det er egentligt ikke så dybt og filmens intention er måske bare at levere lidt komik. Det er da vældig sjovt, men med hensyn til et budskab, så synes jeg ikke at der var så meget at komme efter. Hernæst blev jeg introduceret for en meget professionel film, ”Reenactment”, som foregår på et film set og er en historie i flere lag. Der er scenerne de er ved at filme og det trekantsdrama der foregår mellem den lede instruktør, skuespillerinde og hans assistent. Her er der virkelig tjek på rekvisitterne og skuespillet er rigtig godt, så det løfter en ret simpel historie op på et højt niveau. Det er en god historie, men budskabet bliver ret direkte leveret til én i løbet af replikker og det synes jeg måske at filmen skulle have ladet være op til den enkelte tilskuer.

Så kommer vi til min klare favorit, ”Til døden os skiller”, hvor man følger historien om et gammelt ægtepar der befinder sig i et lille hus ude på landet. I deres omgang med hinanden, så kan man fornemme at noget ikke er som det skal være, for de synes ikke rigtig at have noget med hinanden at gøre. Den tager en ret sørgelig drejning, men jeg vil ikke afsløre for meget, da denne drejning er omdrejningspunktet i filmen. Jeg var virkelig imponeret over denne film, fordi det er så god en historie og samtidigt er den bare så godt lavet at det er svært at tro på at den er amatørproduceret. Det var dog en helt anden sag med de sidste to film, ”Fristeren” og ”Ingen Vej Tilbage”, hvor den første er et forsøg på at skildre en pædofil mands tankegang og forsøg på at få fat på en lille dreng. Det ender selvfølgelig galt, men jeg er stadig lidt i tvivl om hvad filmen egentligt forsøgte at fortælle mig. Den sidste er helt klart en kritik af de unge der tyr til vold, da det handler om en ung fyr der tæver en anden fyr der har flirtet med hans kæreste. Den er ganske fint lavet og den har gode virkemidler, men budskabet blev ikke rigtig fortalt på en måde der ikke er set før, så jeg har lidt neutrale følelser omkring den film.

Juryen, bestående af Esben Pretzmann (Drengene fra Angora), Michael Noer (”R”, ”De Vilde Hjerter”) og Pernille Rose Grønkjær (”The Monastery”, ”Love Addict”), annoncerede deres 1. og 2. valg i slutningen af dagen. De havde valgt ud fra hvilken film der havde den bedste historie, en god billedsammensætning der støttede op om historien og de lagde meget vægt på det kunstneriske udtryk. Vinderen af 2. pladsen var ”Til Døden Os Skiller”, hvor 1. pladsen og den fine præmie gik til ”Unknown Pleasures”. Det var mere end velfortjent og gruppen bag filmen var også vældig glade, da de snart skulle lave film til deres bachelor eksamen, så 50.000 til at lave film for var da ikke så ringe. Udover Denne konkurrence, så løb der også en konkurrence om at være med i Oregons filmkonkurrence. Denne konkurrence er for filmskabere under 20 og på Filmkraft skulle der uddeles et Wildcard til den bedste film i denne kategori, der ville give adgang til den store konkurrence i København senere på året. Her blev der gjort en undtagelse og hele 2 film fik lov til at gå videre til finalen, ”Alices Korte Liv” og ”Libido”. Der blev gjort en undtagelse ved førstnævnte, da pigerne bag denne film, alle er under 15 og har formået at lave en rigtig fin kærlighedshistorie i forhold til deres alder. Sidstnævnte er en historie i genren poesi, så den præcise handling er svær at specificere, men den handler om dagdrømmeri og der er en rigtig god sammensætning af musik og billeder. De har helt klart begge fortjent at gå videre til finalen og de må have held og lykke.

Alt i alt, så synes jeg faktisk at det var en meget vellykket filmfestival, selvom der var en stor spredning i kvalitet og genrer. Det var ikke alle filmene jeg brød mig om, men det er det gode ved festivaler som Filmkraft, for de film jeg ikke brød mig om, er der sikkert andre der godt kan lide. Der skal være plads til det hele, om man så bare vil fortælle en sjov historie eller vil have et meget seriøst budskab ud til verden, så er man velkommen. Jeg blev meget positivt overrasket over den mængde af flotte film til festivalen, så jeg vil helt klart dukke op igen næste år. Jeg synes også at andre skal støtte op omkring dette fantastiske initiativ, for jeg synes at jeg fik meget ud af en eftermiddag, hvor jeg blev fortalt mange forskellige historier. Man er ikke i tvivl om at der bag alle filmene er en drivkraft, en lyst til at fortælle en god historie, og det er meget værd. Jeg var faktisk overrasket over at der ikke dukkede flere mennesker op, altså der var da ikke få, men havde måske tænkt at der måske ville blive pladsmangel i salene. Det var dog overhovedet ikke tilfældet, men kom nu, giv mig lidt udfordring i at finde en plads til næste år. Filmkraft er trods alt et gratis arrangement, der bliver afholdt igen d. 12. maj 2012, og nu har du ingen undskyldning for at springe over.

Skriv kommentar

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
  • Web page addresses and e-mail addresses turn into links automatically.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Lines and paragraphs break automatically.

More information about formatting options

CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Image CAPTCHA
Indtast tegnene som vises på billedet.